SustainStudy
Završne aktivnosti projekta “SustainStudy” u Kulturnoj stanici Barka
Organizovanjem sprecijalnog demonstracionog programa pod nazivom Vodni dan „SustainStudy“ Erasmus+ projekta i multiplikacijskog dogadjaja predstavljeni su rezultati projektnih aktivnosti.
Pročitaj višeVodni dani projekta “SustainStudy”
Projekt pod nazivom “Unapredjenje znanja i veština povezanih sa ciljevima održivog razvoja orijentisanih na temu vode u kurikulumu za osnovne škole” ili jednostavnije SustainStudy, koji je otpočeo marta 2023.godine, ulazi u samu završnicu realizacije.
Pročitaj višeProjektom “SustainStudy” menjamo navike mladih
Bavljenje temom preventive stvaranja otpada od hrane jednako je važno, kao i svaka prevencija stvaranja bilo kog drugog otpada. Ustvari važnija od svih, jer proizvodnja hrane povlači veliku potrošnju različitih resursa, stvara zagadjenja i tokom procesa proizvodnje i prerade, transporta a poseban problem je hrana koja je završila na deopniji.
Pročitaj višeTransformativnim učenjem do lakšeg povezivanja sa ciljevima održivog razvoja
Unapredjenjem kapaciteta nastavnika za sprovodjenje ciljeva održivog razvoja i povezivanjem sa postojećim kurikulumima stvaraju se uslovi za formiranje generacija učenika koji će kvalitetnije te ciljeve jednog dana dostizati.
Pročitaj višeSustainStudy – obrazovanjem do održivog razvoja
Projektom SustainStudy unapredićemo znanja i veštine povezane sa ciljevima održivog razvoja orjentisanih na temu vode u kurikulumu za osnovne škole. Radićemo sa tri odnosno devet osnovnih škola u naše tri države. Sastanci su prilika za upoznavanje i planiranje ali i druženje i razmenu znanja i iskustava.
Pročitaj više
SustainStudy
Ekokoncept Pogon, preduzetnička radnja iz Novog Sada sa Centrom za prevenciju otpada od hrane – CEPOH iz Zagreba, CIOP-om Celostno izobraževanje o prehrani-Tanja Bordon s.p. iz Sežane i Osnovnom školom “Dušan Radović” iz Novog Sada je dobio bespovratna sredstva za sprovodjenje projekta čiji je kraći naziv SustainStudy a u okviru Erasmus+ programa.
Radićemo i družiti se do juna 2024, a posle mnogobrojnih Zoom sastanaka prvi put smo se okupili aprila 2023. u Slovenskim Konjicama.
Pridruženi partneri su nam OŠ Pod goro iz Slovenskih Konjic koja nam je bila domaćin i OŠ Vodnjan iz Vodnjana gde nas druženje čeka u septembru. Projektom SustainStudy unapredićemo znanja i veštine povezane sa ciljevima održivog razvoja orjentisanih na temu vode u kurikulumu za osnovne škole. Radićemo sa tri odnosno devet osnovnih škola u naše tri države. Sastanci su prilika za upoznavanje i planiranje ali i druženje i razmenu znanja i iskustava.
Ovog vikenda smo imali priliku da u OŠ “Pod goro” vidimo kako realizuju Vodni dan kao deo programa Vodna šola koji koordinira CIOP. Na osnovu njihovog primera i uz upotrebu radne sveske koju ćemo kreirati tokom projekta na kraju projekta videćemo kako i druge dve partnerske škole sprovode ovu aktivnost. Pored dešavanja tokom Vodnog dana upoznali smo malo bolje i ovu divnu školu i njihovu decu i prisustvovali potpisivanju povelje Ekoškole u Sloveniji.
Tim je svoja znanja obogatio posetom Mednarodnom centru za samooskrbo Dole koji je formirala i vodi izuzetna ddr. Ana Vovk.
Veoma interesantan je bio i Pot med krošnjami na Pohorju kojim smo obeležile Dan planete Zemlje.




Transformativnim učenjem do lakšeg povezivanja sa ciljevima održivog razvoja
Unapredjenjem kapaciteta nastavnika za sprovodjenje ciljeva održivog razvoja i povezivanjem sa postojećim kurikulumima stvaraju se uslovi za formiranje generacija učenika koji će kvalitetnije te ciljeve jednog dana dostizati.
U okviru programa Erasmus +, od marta 2023. godine sprovodi se projekt pod nazivom “Unapredjenje znanja i veština povezanih sa ciljevima održivog razvoja orjentisanih na temu vode u kurikulumu za osnovne škole” ili jednostavnije SustainStudy. Nosilac projekta je preduzetnička radnja iz Novog Sada Ekokoncept Pogon u partnerstvu sa Centrom za prevenciju otpada od hrane (CEPOH) iz Zagreba, Centrom za izobraževanje o prehrani (CIOP) iz Sežane i Osnovnom školom “Dušan Radović” iz Novog Sada. Pored toga, tu su pridruženi partneri Osnovna škola “Vodnjan” iz Vodnjana u Istri i Osnovna šola “Pod goro” iz Slovenskih Konjica.
S obzirom da je projekat već uveliko u drugoj polovini implementacije, završava se 05. juna 2024. godine, dosta je aktivnosti već realizovano ali najznačajnije tek predstoje. Partnerski sastanci koji su bitni kao način boljeg upoznavanja partnerskih timova i dogovaranja tehničkih operativnih sadržaja bili su dragoceni i za predstavljanje kapaciteta potrebnih za realizaciju projekta kao i aktivnosti koje već sprovode partneri. U Sloveniji je organizovan prvi sastanak u okviru koga je timu demonstriran program Vodni dan, koji na kraju projekta sprovode sve partnerske škole u cilju predstavljanja rezultata testiranih radnih zadataka iz Priručnika.
Dragocenost transnacionalnih sastanaka je i upoznavanje lokaliteta na kome se organizuje. Tako je projektni tim u Sloveniji u okolini Slovenskih Konjica obišao i dinamični vrt dr dr Ane Vovk koji je ujedno edukativni poligon ali i prostor kojim se pokazuje koliko je moguća i važna samoobskrba hranom i koliko je uzgoj lokalnog rastinja važan za svaki ekosistem I pri tome smanjuje troškove I ekološki otisak na najmanju moguću meru.
Priručnik sa metodologijom i radnim listovima, koji je u završnoj internoj evaluaciji, je namenjen edukaciji nastavnika i to je glavni rezultat projekta odnosno najvažniji intelektualni ishod projekta. Taj edukativni materijal testiraju škole partneri ali i još po dve škole iz svake države. I na kraju, demonstriraju rezultate odnosno potvrdjuju materijal iz radnih listova na projektnim danima koji će biti organizovani u svakoj od tri partnerske škole. Tema je kompleksno koncipirana povezivanjem tema: vode – hrana , voda –okolina, voda – voda, hrana – okolina, sve to povezano sa uključivanjem ciljeva održivog razvoja u školske kurikulume. Zato je opredeljeno da se partnerski tim u svakoj od država fokusira na jedan segment teme.
Osnovna škola Vodnjan u Vodnjanu, u Istri baviće se temom hrane i vode koja je povezana sa hranom i njihov Vodni dan je planiran u okviru obeležavanja Svetskog dana vode, 22. marta 2024. U toj školi je organizovan i drugi transnacionalni sastanak kada su projektnom timu predstavili svoje aktivnosti u sklopu organskog vrtlarenja i farme autohtonih goveda i koza. Uz to imaju školski maslinjak u kome se angažuju svi učenici i proizvode maslonovo ulje kao i ekološke kozmetičke preparate na bazi lekovitog bilja koje sami gaje u vrtu.
Bavljenje temom preventive stvaranja otpada od hrane jednako je važno, kao i svaka prevencija stvaranja bilo kog drugog otpada. Ustvari važnija od svih, jer proizvodnja hrane povlači veliku potrošnju različitih resursa, stvara zagadjenja i tokom procesa proizvodnje i prerade, transporta a poseban problem je hrana koja je završila na deopniji. Pri tome tu je prisutan veliki socijalni I humanitarni problem ali i prostor za promene.
“Jedan od načina da promenite stavove i ponašanje mladih je pokazati im koliko i kakav otpad od hrane nastaje u njihovim domaćinstvima. Merenje količina i vrsta bačene hrane te upoznavanje s razlozima bacanja moglo bi pomoći učenicima da procene količinu bačene hrane i koliko ona košta, što bi ih zauzvrat podstaklo da pronađu načine za smanjenje bacanja hrane i uštede novac te pozitivno deluju na okolinu. Prilikom merenja bacanja hrane, učenici bi takođe trebali uporediti sopstveni otpad od hrane (količina, komponente i finansijski trošak) s otpadom domaćinstava svojih drugarica I drugova u razredu ili školi. Provereni podatak je najbolji način da se motivišu na promenu. Učenike treba podučiti da i male promene navika u postupanju s hranom mogu uticati na smanjenje količina otpada i uštedeti novac. Važno je i komunicirati kako će manja količina otpada uvek biti prisutna u domaćinstvu jer nisu svi delovi namirnica jestivi i takav otpad treba odvajati radi zbrinjavanja na prihvatljiv način za okolinu”, objašnjava dr Branka Ilakovac, ekspertkinja za prevenciju otpada od hrane čiji je Centar za prevenciju otpada od hrane jedan od partnera u projektu SustainStudy.
Posebno je važno baviti se ovim problemom kroz prizmu ciljeva održivog razvoja, posebno cilja koji se odnosi na obrazovanje i njegovo unapredjenje. Sve aktivnosti i rezultati usmereni su ka tome da se stvori kvalitetan korpus materijala kojima će se nastavnici osposobiti za bolji i lakši rad sa učenicima i postojeći kurikulum povezati sa ciljevima održivog razvoja.
Cilj održivog razvoja 4. Odnosi se na kvalitetno obrazovanje. Posebno Cilj održivog razvoja 4.7. koji glasi : “Do 2030. osigurati da svi učenici steknu znanja i veštine potrebne za unapređenje održivog razvoja, putem edukacije za održivi razvoj i održive stilove života, ljudska prava, rodnu ravnopravnost, kao i za promovisanje kulture mira i nenasilja, pripadnosti globalnoj zajednici, poštioanja kulturne raznolikosti i doprinosa kulture održivom razvoju”.
Formiranje boljih mogućnosti za nastavnike i unapredjenje njihovih znanja i veština o ciljevima održivog razvoja je ključan zadatak. Transformativnim učenjem podstiče se podizanje njihovih kapaciteta čime se stvaraju bolji uslovi za popravljanje veština učenika i lakše povezivanje sa ciljevima održivog razvoja. Da bi osposobili učenike, najpre nastavnici moraju ovladati znanjima, veštinama I navikama koje će prenositi kroz sistem obrazovanja. Svaki od 17 Ciljeva održivog razvoja ima svoje mesto i vezu, kako sa obrazovanjem tako i sa izabranim temama projekta SustainStudy što ovaj projekat čini izrazito važnim.
Projekt pod nazivom “Unapredjenje znanja i veština povezanih sa ciljevima održivog razvoja orjentisanih na temu vode u kurikulumu za osnovne škole” ili jednostavnije SustainStudy , koji je otpočeo marta 2023.godine, ulazi u samu završnicu realizacije. Nosilac projekta je preduzetnička radnja iz Novog Sada Ekokoncept Pogon u partnerstvu sa Centrom za prevenciju otpada od hrane (CEPOH) iz Zagreba, Centrom za izobraževanje o prehrani (CIOP) iz Sežane i Osnovnom školom “Dušan Radović” iz Novog Sada. Pored toga, tu su pridruženi partneri Osnovna škola “Vodnjan” iz Vodnjana u Istri i Osnovna šola “Pod goro” iz Slovenskih Konjica.
Na samom kraju projekta sprovodi se aktivnost nazvana Vodni dan kao i aktivnosti diseminacije rezultata, i obe aktivnosti sprovode osnovne škole partneri, uz podršku partnerskih organizacija. S obzirom da je na početku projekta, kao pokazni primer ozganizovan Vodni dan u Osnovnoj školi “Pod goro” u Slovenskim Konjicama školama u Vodnjanu i Novom Sadu bio je zadatak da daju nove primere kojima se demonstrira i realizuje povezivanje ciljeva održivog razvoja sa kurikulumom za osnovne škole. Vodni dan ujedno prikazuje i rezultate testiranja priručnika odnosno modela rada na času povezivanjem ciljeva održivog razvoja sa redovnim nastavnim temama ali uz sugestije koje daje cilj 4 koji se odnosi na obrazovanje.
Oblast koju obradjujemo u projektu SustainStudy je kompleksno koncipirana povezivanjem tema: vode – hrana , voda –okolina, voda – voda, hrana – okolina, sve to fokusirano na uključivanje ciljeva održivog razvoja u školske kurikulume. Osnovna škola Vodnjan u Vodnjanu, u Istri bavila se temom vode koja je povezana sa hranom i njihov Vodni dan je organizovan u okviru obeležavanja Svetskog dana vode, 22. marta 2024. Dogadjaj je organizovan kao celodnevni sadržaj u kome su učestvivali svi učenici I nastavnici. S obzirom da se radi o relativno maloj školi, po broju učenika, organizacija je bila veoma kreativna I inovativna. Otvoren je bio poziv učenicima da se prijave na neku od ponudjenih radionica, prema sosptvenim afinitetima.
Svi su bili veoma zadovoljni jer su imali priliku da rade ono što im se dopada i u čemu smatraju da su dobri. Što negde i jeste poruka novog odnosa prema školi. U veoma zanimljivim interdisciplinarnim vezama školskih predmeta u okviru radionica učenici I nastavnici pokazali su veliku inventivnost, strpljivost I što je najvažnije zainteresovanost za temu. Teme su obradjene veoma detaljno I rezultati prezentovani na kraju dana izložbom. Evaluiranjem u samoj školi, učenici i nastavnici izrazili su veliko zadovoljstvo ovim načinom rada, novim znanjima i veštinama koje su stekli kao i doživljenim iskustvom. Čitava zajednica je učestvovala u Vodnom danu, roditelji, predstavnici mesta Vodnjan, mediji, kompanije sa Kojima škola saradjuje.
Škola u Sloveniji, “Pod goro” je ponovila aktivnosti na Vodnom danu i organizovala multiplikacijski dogadjaj na kome su predstavljeni rezultati projekta ali i polazne činjenice, zašto je neophodno baviti se ovim temama i to baš u okviru nastave. Mag. Tanja Bordon iz organizacije Celostno izobraževanje o prehrani je prisutnima predstavila projekt, predočila hronologiju uključivanja ciljeva održivog razvoja u školama Slovenije. Takodje globalnu sliku zašto je menjanje navika, pre svega u ophodjenju sa vodom i hranom neophodno da bi se uticalo na ostvarenje Ciljeva održivog razvoja. Medjutim, upravo je globalna slika i situacija teška, i sve teža tako da sve više zemalja granicu ostvarenja pomera sa 2030. na 2050. godinu. Otopljavanje u Sloveniji je poslednjih 60 godina za 2®C. Primećeno je pomeranje fenofaza biljaka za mesec dana unapred što u mnogome utiče I na proizvodnju hrane i odabir vrsta koje moramo uzeti u razmatranje kao nove nosioce ishrane ljudske populacije. Vodni dan u Sloveniji ovog puta bio je posvećen zdravlju, organizovan je 6. aprila (aSvetski dan zdravlja je 7. aprila). Učenici su se bavili aspektom zdravlja i ishrane, konzumiranja vode umesto slatkih napitaka i energatskih pića kao i zdravom ishranom.
Završni dogadjaj planiran je 22. maja u Novom Sadu u Osnovnoj školi “Dušan Radović” i Kulturnoj stanici “Barka” koja je u neposrednoj blizini. Pored predstavljanja projektnih rezultata i Priručnika sa radnim listovima, učenici i nastavnici predstaviće rezultate rada tokom školske godine i testiranja radnih listova a tematski su se fokusirali na vezi vode – prirode i hrane.




Završne aktivnosti projekta “SustainStudy” u Kulturnoj stanici Barka
Organizovanjem sprecijalnog demonstracionog programa pod nazivom Vodni dan „SustainStudy“ Erasmus+ projekta i multiplikacijskog dogadjaja predstavljeni su rezultati projektnih aktivnosti. Ovaj završni dogadjaj u projektu organizovan je u sredu 22. maja 2024. godine u Kulturnoj stanici „Barka“, u Novom Sadu.
Erasmus+ projekt „SustainStudy – Unapređenje znanja i veština povezivanjem s Ciljevima održivog razvoja orjentisanih na temu vode i povezanih s kurikulumom za osnovne škole“ sprovodi se u Srbiji, Hrvatskoj i Sloveniji, od 6.3.2023. do 6.6.2024. godine. Ukupna vrednost projekta je 60.000 eura.
Projekt sprovode Ecoconcept Pogon PR iz Novog Sada, Centar za prevenciju otpada od hrane – CEPOH iz Zagreba, i Holistička edukacija o ishrani iz Sežane, te Osnovna škola “Dušan Radović” iz Novog Sada. Pridruženi partneri su osnovne škole iz Slovenskih Konjica i Vodnjana.
Glavni cilj projekta je povezivanje Ciljeva održivog razvoja Ujedinjenih nacija po Agendi 2030 (SDG) fokusiranih na vodu, hranu i zaštitu životne sredine, s nastavnim planovima i programima osnovnih škola. Specifičan cilj projekta je unapređenje znanja nastavnika na području SDG u školama.
Projektne aktivnosti započele su organizovanjem webinara za nastavnike iz Hrvatske i Slovenije, te edukativnim programom u okviru Green week-a u Srbiji, na kojima je ukupno obučeno oko 100 nastavnika u sve tri zemlje. Stručnjaci iz partnerskih organizacija izradili su priručnik za nastavnike koji je predstavljen ovom prilikom, na tri nacionalna jezika i engelskom, te radne listove koji povezuju teme vode, hrane i zaštite životne sredine s nastavnim planovima i programima. Demonstracija vežbi i rezultata iz priručnika održana je u Sloveniji i Hrvatskoj tokom marta i aprila. Učenici i nastavnici Osnovne škole Dušan Radović svoje aktivnosti predstavili su 22. maja, obeležavajući i Dan biodiverziteta.
Projekat “SustainStudy” je rezultat promšljanja ekspertkinja na temu preventive otpada od hrane, vode I životne sredine apovezanih sa Ciljevima održivog razvoja. S obzirom da svake godine sve ranije ulazimo u resursni dug prema planeti, koji je ove godine u Srbiji počeo od 23. maja neophodno je bilo skrenuti pažnju ka nekim merama I akcijama Kojima se to može promeniti. Pri tom, u svetu se baci 1,3 mlrd. tona godišnje odnosno 1/3 proizvedene hrane. U Evropskoj Uniji to je 57 mil. tona . U zemljama partnerima na projektu prosečna količina bačene hrane kreće se od Hrvatske – gde se baci 71 kg hrane, preko Slovenije – prosečno 72 kg bačene hrane po osobi I sa najlošijim rezultatom u Srbiji od 83 kg odbačene hrane.
Da bismo skrenuli pažnju na ove probleme ali i problem nedostatka materijala za rad i učenje o održivom razvoju odnosno impelementaciju Ciljeva održivog razvoja u kurikulumu, pokrenule smo projekt “SustainStudy” namenjen nastavnicima osnovnih škola i njihovom radu sa učenicima uzrasta od 6-14 godina. Priručnik je veoma sadržajan i biće dostupan na web strani koordinatora odnosno Ekokoncept Pogona. Sadržaj priručnika obuhvata uvodne, tematske celine o povezanosti hrane, vode u životne sredine sa Ciljevima održivog razvoja, metodološki vodič za nastavnike sa linkom ka uputstvima koje nudi UNESCO u svojoj studiji (prevedeno na srpski jezik). Sledeća tematska celina su Radni listovi sa instrukcijama za upotrebu i prilozima. Velika je mogućnost kombinovanja sadržaja 17 radnih listova koji obuhvataju 33 aktivnosti. Priručnik će biti dotupan nakon katalogizacije, vrlo jednostavno preko web stranice i nakon popunjene male ankete koja nama daje uvid u trenutnu situaciju u ovoj oblasti.
U okviru zaključnih aktivnosti organizovan je Vodni dan kojim se predstavljene aktivnosti sprovedene na osnovu radnih listova. Glavna grupa učesnika su učenici I nastavnici Osnovne škole “Dušan Radović” iz Novog Sada. Pored njih, veoma zanimljive aktivnosti na veliku radost učenika, predstavili su profesori i studenti Prirodno -matematičkog fakulteta, Univerziteta u Novom Sadu, sa Departmana za hemiju, biohemiju i zaštitu životne sredine i Departmana za biologiju i ekologiju istog fakulteta. Takodje, veoma zanimljiv primer predela Vojvodine sa vlažnim staništima učenicima su pokazale predstavnice Pokrajinskog zavoda za zaštitu prirode iz Novog Sada.







